2. radostinalassa
3. zahariada
4. mt46
5. varg1
6. leonleonovpom2
7. wonder
8. sparotok
9. kvg55
10. planinitenabulgaria
11. rosiela
12. bven
13. apollon
14. getmans1
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. dobrota
7. bojil
8. ambroziia
9. vidima
10. milena6
2. geraltofrivia
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. simonata
7. metaloobrabotka
8. djani
9. iw69
10. rosiela
Прочетен: 1192 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 07.06.2010 05:42
ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВОТО БЪЛГАРИЯ ХХ!. І. Системна проблематика.
Секция |
Състояние |
Цели и Задачи |
Проблеми |
1. История, национален дух и самосъзнание |
- В момента историята ни е практически набор от митове. - Доминиращата митология формира дух на национална малоценност и въпроси от сорта „Защо все не успяваме”?!? - Доминира социален песимизъм и леност. |
а/да декомпозираме митовете и анализираме историята си на база факти и документи. б/ да „видим” историята си и на база мултидисциплинарен подход и в контекста на обща историческата ситуация, в/ да видим собствената си история в контекста на общата на Европа! |
а/митологията се характеризира и с прекалено силен емоционален заряд и пипането на всеки мит е „взривоопасно”. б/ с анализ на историческите факти единствено и само в български контекст ,рискуваме да бъдем неразбрани в контекста на новите изследвания в ЕС в/ ограничената и митолого-емоционална „история” – пречка и за национална и за ЕС интеграцията . |
2. Наука и образование |
-Науката ни е последният „бастион” на социализма. БАН= 82 самостоятелни И-ти, Центр.лаборатория и звена - материалната база за научни изследвания е тотално морално и физически остаряла. Образование : -използува морално остаряли модели и няма МТБ /и средно и ВУЗ/ -липса на достатъчен брой качествени преподаватели |
а/ да „видим” потенциален набор от стратегии за развитие на БГ науката б/ да „видим” потенциален набор от стратегии за развитие на БГ образованието, съобразно възможностите на „мрежата” в/ идеи, принципи, модели за интегриране на „мрежовото знание” с обучението |
а/трябва да се реже „на живо” б/ захранването на науката от ВУЗ става все по-проблематично /качеството на излизащите специалисти намалява. в/ образованието бележи устойчива тенденция за все по-слабо ресурсно обезпечение и като качествени кадри и като МТБ Като цяло Проблема за интегриране възможностите на мрежата и преминаване от логиката „преподавател= носител на знанието”, към логиката „преподавателя като медиатор на знания” е глобален |
3. Управление и икономика |
а/ многобройна, некачествена, корумпирана администрация б/разминаването м/у нашата и ЕС административни логики в/липса на национална стратегия и виждане зазвитието ни в ХХІ-ви век като част от ЕС |
а/ генериране идеи и модели за рязко повишаване ефективността и качеството на работата на администрацията б/ генериране модели комплексно и ускорено ик.развитие на страната във всички сектори |
а/липсва обща стратегия за развитие на страната б/ липсва научен тил на икономиката в/ общо, като цяло, лоша инфраструктура. Вкл. проблема с успешните мениджъри в общественият и държавен сектор. |
4. Право и сигурност |
а/ Във висшите си нива съдебната система е криминогенен фактор за корупционни практики, стопански престъпления и злоупотреба с власт б/ инфилтриране на органите за сигурност от всякакъв тип „сенчести структури” в/ „чиновничество” в службите за сигурност и общ.ред г./ „военната” сигурност е практически непрозрачна. |
а/да генерира идеи и приложими модели за ефективен граждански контрол над съдебната система! б/ да генерира идеи и приложими модели за „операция чисти ръце” в/ да генерира идеи и приложими модели за максимална гражданска прозрачност на съдебната и системата за сигурност |
а/ обвързването на съдебна власт с неясни, доминиращи обществото структури и службите за сигурност, на „невидимо” равнище. б/ бартерна корупция /ти на мен, аз на теб/ в/ вътрешно преструктуриране на службите за сигурност и обществен ред с акцент на оперативно активните служители, за сметка на „бюрократите”, при възможност за активен граждански контрол. |
5. Вътрешна социална интеграция |
а/ разединено и атомизирано като цяло общество, на инфантилно ниво на самоорганизация, като социален опит. б/ открояване на три относително твърде обособени общности- българи, турскоезични и роми. в/ липса на практически опит и визии за реална интеграция на национален, а не етно-религиозен и пр.признак. |
а/ генериране на идеи и модели за вътрешна социална интеграция на база обществена инициатива б/ генериране на идеи и модели преминаване от колективна „интеграция”, към масова индивидуална интеграция. в/ създаване на общ модел за национална интеграция на база равнопоставеност по отношение права/отговорности, като единно и неделимо цяло. |
а/ по въпроса за турскоезичните сънародници, липсва еднозначна и безпощадно ясна оценка и търсене отговорност за „възродителният” процес. б/ начина на преподаване на история е генератор на „балкански” напрежения за сметка на търсене на баланси. в/ общият модел за малцинствено включване на база колективи е контра продуктивен в ЕС аспект. |
6.Социална сигурност – демография, здравеопазване, пенсионна система |
а/липсва общ модел за развитие и оздравяване на нацията. б/демографският проблем се задълбочава, при постоянната тенденция за емиграция на млади /и образовани хора/ поради липса на реализация в/ модела на пенсионна система е генератор на социално-слаби |
а/ идеи, да видим в единен модел демографски, пенсионен и проблема на здравеопазването. б/ да видим проблематиката, като съществената част на националната сигурност |
а/работи се на парче, б/ здравеопазването няма като имплицитна задача, да „връща” в обществото работоспособни и динамични хора. в/при структурата на пенсионната система и социални услуги, фактически се стимулират социално-активните хора да търсят „поединично” спасение, водещи до укриване данъци/доходи. |
7.Екология |
а/ липса на общодържавна политика б/ ясно разграничение между „еко-защитници” и бизнес и държава. в/липса на екологична чувствителност в обществото |
а/ идеи и модели за интегрирация на екопроблемите като имплицитна част на стратегия за развитие на страната. б/ идеи и модели за обвързване на бизнеса, като нерзаделна част от необходимостта за качествена за обитаване среда. |
а/противопоставяне „екозащитници/-бизнес. б/ формална екологична държавна политика. в/липса на коректно търсене на допирни точки и общи сектори на интереси на „екозащитвици”, бизнес и държава. |
8. Политика |
а/ превръщане политиката в състезание за печелене на фенове, а не на разумни поддръжници, чиито интереси да бъдат защитавани. б/обществена безконтролност на политическите партии. в/ липса дори на идея, как точно България да прави европолитика, чрез квотата на представителите си. |
а/ идеи и модели за повишаване общественото ниво на контрол над политическите партии, особено в периоди между избори. б/ набор от идеи, модели и интереси, които подкрепяме/генерираме, като част от ЕС. |
а/ Заличаване идеологическите граници м/у различните партии за сметка сближаване програмите на „леви/десни/център” като глобален процес. б/ При тази ситуация, се отива към „общо” и „популярно” говорене и „политики”, за сметката на конкретика. в/целенасочено развитие към партии от „фен” тип, околкото към структури от принципни единомишленици. |
9.Изкуство и морал |
а/ доминиращо състояние на а-моралност б/ твърде ниски/провинциални критерии към художествените постижения в/ самозатваряне на хората на изкуството в тесни кръгове и свръх-елитизиране на постиженията им |
а/генериране на идеи и модели за възвръщане на морала като висша ценност. б/ модели и идеи за разпростряняване масово на творчески постижения, които са на европейско ниво в/ модели за стимулиране на културата |
а/ липса на разбиране на морала, като базисна форма за средно/дългосрочно успешно оцеляване на едно общество. б/ липса на въздействащо художествено осмисляне на близкото минало в/ свръх елитизиране на дейците на културата, като реакция на чалгизацията.Същевременно бягство от чалгата и ниският културен базис на обществото в самозатваряне просто засилва чалгата |
Предложеното решение е също комплексно и мрежово. Напълно открито